Секрети ефективних договорів: Як максимізувати захист та зменшити ризики
Правильно складений договір – це ключовий елемент успішного бізнесу. Він визначає зобов'язання сторін та захищає інтереси кожної з них. У цій статті ми розглянемо основні принципи створення ефективних договорів та поділимося з вами кількома секретами, які допоможуть вам мінімізувати ризики та максимізувати захист.
Ефективний договір - це юридичний документ, який сформульований таким чином, щоб максимально захищати інтереси кожної із сторін та мінімізувати можливі ризики та конфлікти.
1. Розуміння цілей та інтересів:
Перш ніж узятися до написання договору, необхідно чітко визначити цілі та інтереси кожної зі сторін. Це дозволить уникнути непорозумінь та конфліктів у майбутньому. Під час укладання договору приділіть особливу увагу визначенню прав та обов'язків кожної сторони, а також умов розірвання або зміни договору. Бувають неоднозначні ситуації, в яких розібратися зможуть лише кваліфіковані юристи та бухгалтери.
Кейс : Ви працюєте як ФОП 2-ї групи (магазин, онлайн-школа тощо) та деякі Ваші знайомі (фізособи) залучають Вам клієнтів. Ви хочете їм реально виплатити комісію, а ні не так просто. Потрібно врахувати, що: АБО за кожного потрібно сплатити мінімальний ЄСВ АБО вони повинні бути ФОПами, тому що комерційне посередництво це лише підприємницька діяльність, отже кожен агент має платити мінімальний ЄСВ за себе (це правильніший варіант). Тому доцільно підписувати агентську угоду тільки тоді, коли ви розібралися в ситуації по суті і не доведеться все переробляти.
2. Ясність та однозначність:
Договір має бути сформульований ясно та однозначно, щоб виключити двозначність та різночитання. Використовуйте просту та зрозумілу мову, уникайте складних юридичних термінів, якщо це можливо. Кожна стаття договору має бути структурована та логічно пов'язана з попередніми та наступними пунктами.
Кейс : Іноді сторони контракту перебувають у досить довірчих відносинах і у контракті чітко не прописують порядок платежів: це буде передоплата, часткова оплата чи післяплата. Якщо це не прописано в контракті, то за загальним правилом слід керуватися застосовним законодавством, яке здебільшого свідчить про те, що послуги або товар передано, то має бути оплачений на вимогу продавця. Однак якщо йдеться про зовнішньоекономічний контракт в українському правовому полі, то співробітникам банку просто ніколи розбиратися, що там потрібно відповідно до застосовного законодавства, і питань від валютного контролю буде менше, якщо ви чітко пропишите порядок платежів у контракті. Зрозуміло, не заборонено у контракті залишити максимальну гнучкість, а вже у специфікаціях або додатках до нього вказувати чітко: товар/послуга передається лише після оплати або оплата здійснюється після передачі товару. Просто на підставі інвойсу-оферти можуть оплачуватись незначні суми, які не підпадають під ліміт фінансового контролю, тобто до 400.000 гривень, але слід пам'ятати, що й за меншої суми транзакції банк має право попросити вас надати підтверджуючі документи.
3. Детальний опис зобов'язань:
Чим докладніше описані зобов'язання сторін у договорі, тим менша ймовірність непорозумінь та суперечок у майбутньому. Включайте до договору конкретні терміни, умови виконання робіт чи надання послуг, а також штрафи за порушення строків чи невиконання зобов'язань.
Кейс : На початку співпраці замовник і виконавець не завжди чітко представляють результат роботи або послуг, тому від одного часу це може описуватися досить абстрактно, наприклад, надати послуги з розробки програмного забезпечення згоди на вимоги замовника. Однак таке формулювання не захищає жодну із сторін. Жодна із сторін не зможе довести, що обсяг замовлених послуг був наданий або не наданий, не кажучи вже про якість. У разі рекомендується прикріпити технічне завдання до договору розробку програмного забезпечення , список робіт як графіка додаток до договору тощо.
4. Вказівка механізмів вирішення спорів:
Не забувайте вказувати у договорі механізми вирішення спорів, такі як арбітраж, медіація чи судовий розгляд. Це допоможе уникнути тривалих і дорогих судових процесів у разі конфліктів між сторонами.
Рекомендація: В силу глобалізації в комерційних відносинах між сторонами все частіше є іноземний елемент, що дає підстави застосовувати матеріальне право на вибір сторін. Отже, сторони можуть визначити: звертатися до загального суду за місцем застосовної юрисдикції, яку також можна визначити в договорі, або в арбітраж. Розгляд спорів судах загальної юрисдикції може виявитися дешевшим, але набагато тривалішим, ніж у арбітражі. Вибір дорогого арбітражу з дорогими адвокатами в принципі позбавляють сторони права звернутися по судовий захист, тому що не в змозі заплатити судовий збір. Однак при великих сумах угод рекомендується застосовувати надійні засоби судового захисту, тобто арбітраж (приклад арбітражного застереження ).
5. Збереження оригіналів документів, перевірка викорінення та контроль:
Після того, як договір підписано, не забувайте регулярно перевіряти його умови та контролювати виконання зобов'язань сторонами. Якщо виникають будь-які зміни в умовах або обставинах, необхідно негайно вживати заходів щодо їх корекції та оновлення договору.
Коли сторони уклали угоду, підписані договори, товар їде, послуги виявляються, виділився дофамін, але угода на цьому не завершується, потрібно подбати про те, щоб зберегти оригінали договорів, актів і листування між сторонами до повного закриття угоди та розрахунків, закінчення гарантійного періоду на товар . Це може здатися нудним, або може бути розрив відповідальності між департаментами, коли менеджер думає, що ці документи зберігають юристи або юристи думають, що це відповідальність менеджера. Відповідальність власника, СЕО переконатися, що хоч хтось це робить і несе відповідальність. Зараз багато контрактів підписуються виключно онлайн, для цього в договорі має бути застереження, що так його полягає лише у форматі PDF ( застереження для договору ). При цьому дуже важливо, щоб документи надсилали з офіційної пошти одного підприємства на офіційну пошту відповідальній особі іншого підприємства. При цьому архівація пошти, видалення об'ємних листів з поштових сервісів з метою економії простору може привести більше шкоди, ніж користі. Якщо документи відправляються на месенджери, то обов'язково потрібна резервна копія, щоб у разі утира телефону відповідальною особою можна було переконатися, що документ був отриманий від відповідальної особи контрагента. Тому для цього краще використовувати надійні поштові сервіси, налаштувати резервне копіювання, запасні адреси електронної пошти для відновлення, а також користуватися спеціалізованими платформами електронного документообігу.
Насамкінець, хотілося б підкреслити, що укладання ефективного договору - це важливий етап будь-якого бізнесу. Дотримуючись наведених вище секретів, ви зможете мінімізувати ризики та захистити свої інтереси, що зрештою призведе до успіху вашого підприємства.
Дата публікації: 25.02.2024