РУС
ENG
POL

Кваліфікований електронний підпис та що потрібно знати про нього?

Картинки по запросу ецпСвіт поступово переходить у режим он-лайн і разом з тим Україна стала на новий шлях розвитку, де юриспруденція тісно перетинається з інноваціями, прийнявши у 2003 та 2004 роках закони про електронні документи (далі – ЕД) та електронний цифровий підпис.

Протягом багатьох років ця сфера юриспруденції стрімко розвивалася і наступив період масового використання ЕЦП та ЕД.

7 листопада 2018 року у силу вступив Закон України "Про електронні довірчі послуги" від 05.10.2018 р., який встановив поняття кваліфікованого електронного підпису. 

 Кожному доречно було б знати базові речі про ці поняття, адже цілком можливо, що зовсім скоро більшість договорів будуть укладатися в електронній формі. Багато організацій Україні вже дають можливість клієнту використовувати кваліфікований електронний підпис. Одним із найзручніших сервісів є ІнСтаКо.

 

Що таке кваліфікований електронний підпис та з чим його їдять?

Згідно зі ст. 1 Закону «Про електроні довірчі послуги», кваліфікований електронний підпис - удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа.

Удосконалений електронний підпис - електронний підпис, створений за результатом криптографічного перетворення електронних даних, з якими пов’язаний цей електронний підпис, з використанням засобу удосконаленого електронного підпису та особистого ключа, однозначно пов’язаного з підписувачем, і який дає змогу здійснити електронну ідентифікацію підписувача та виявити порушення цілісності електронних даних, з якими пов’язаний цей електронний підпис.

Особистий ключ — це «параметр криптографічного алгоритму формування електронного цифрового підпису, доступний тільки підписувачу», а відкритий ключ — це параметр алгоритму асиметричного криптографічного перетворення, який використовується як електронні дані для перевірки електронного підпису чи печатки, а також у цілях, визначених стандартами для кваліфікованих сертифікатів відкритих ключів.
Оскільки такий підпис використовується лише разом з електронним документом, то потрібно розглядати ці поняття разом. 
Згідно з ст. 5 Закону «Про електронні документи та електронний документообіг», електронний документ - документ, інформація в якому зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов'язкові реквізити документа.
Відповідно до ст. 7 Закону «Про електронні документи та електронний документообіг», оригіналом електронного документа  вважається електронний примірник документа  з  обов’язковими реквізитами, у тому числі з кваліфікованим електронним підписом автора або підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону України «Про електронні довірчі послуги».

             З вищенаведеного цілком зрозуміло, що таке кваліфікований електронний підпис та те, що він використовується замість підпису в електронних документах. Для чого використовується електронні документи?

Електронні ключі не мають обмежень, а тому можуть бути використані в будь-яких сферах електронного документообігу:

- договори страхування;

- банківські договори;

- цивільні документи;

- документи господарської діяльності;

- електронний судовий позов (ближчим часом - 4 червня було розпочато тестування підсистеми Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (ЄСІТС), що дозволить в електронному виляді подавати позови) - https://court.gov.ua/press/news/495844

-інші.

 

Юридична сила договорів відповідно до закону та на практиці.

Якщо 10 років тому ще були питання з юридичною силою таких документів, то зараз суди вирішують такі питання без проблем.

У пункті 3 статті 18 Закону  України "Про електронні довірчі послуги" чітко прописано: “Електронний підпис чи печатка не можуть бути визнані недійсними та позбавлені можливості розглядатися як доказ у судових справах виключно на тій підставі, що вони мають електронний вигляд або не відповідають вимогам до кваліфікованого електронного підпису чи печатки» та у статті 8 Закону України "Про Електронні документи та електронний документообіг" прописано: «Юридична сила електронного документа не може бути  заперечена виключно через те, що він має електронну форму. Допустимість електронного документа як доказу не може заперечуватися виключно на підставі того, що він має електронну форму» - це вказує нам на те, що відповідно до закону.

Щодо практики, то на прикладі справи 32/14 від 17.02.09 - http://reyestr.court.gov.ua/Review/3143495 можна побачити, що сила таких договорів є реальною і доводити недійсність такого договору потрібно буде у порядку встановленому законом.

Саме тому потрібно зберігати свій ключ в надійному місті, до якого доступ буде мати лише власник ключа. Якщо ж ключ буде використаний третіми особами, то довести те, що він був використаний не вами може бути дуже складно.

 

 

Хто, як та де може отримати кваріфікований електронний підпис?

Отримати кваліфікований електронний підпис фізична або юридична особа може у кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг, одним з таких є будь-який центр з акредитованих центрів сертифікації ключів (АЦСК). Сьогодні таких центрів в Україні налічується 24. Інформацію про них можна отримати з Електронного реєстру суб'єктів, які надають електронні довірчі послуги  на сайті Центрального засвідчувального органу Міністерства юстиції України, який здійснює акредитацію центрів сертифікації ключів.

Відповідно до законодавства у сфері електронних довірчих послуг, послуги надаються кваліфікованими надавачами електронних довірчих послуг відповідно до регламентів роботи та на підставі договорів. Інформацію про довірених надавачів можна знайти в спеціальному довірчому списку - https://czo.gov.ua/trustedlist

Строк дії кваліфікованого сертифікату відкритого ключа зазначений у ньому ж, коли він закінчився, то необхідно здійснити повторне отримання послуг. Причиною цього є вимоги захисту інформації, які висуваються до засобів, що використовуються для накладення підпису.

Лише ха декілька хвилин у Вас є можливість отримати кваліфікований електронний підпис на сайті ПриватБанку в особистому кабінеті.

Висновок.

Отже, що ми маємо?

-Існує хороше правове підґрунтя юридичної сили цифрового підпису, що дає нам можливість використовувати його без жодного ризику 

-Кваліфікований електронний підпис, по суті, за юридичною силою нічим не відрізняється від власного ручного підпису

-Процедура отримання кваліфікованого електронного підпису досить проста і доступна

-Існує багато судової практики у цій сфері

Майбутнє рухається до інновацій і юриспруденція теж. Тому рекомендуємо отримати кваліфікований електронний підпис та економити час разом з InStaCo

 

  InStaCo 

Юрчак Владислав

 

 
Продиктуйте текст для поиска
Готово