Конструктор документов
Мои документы
Инструкция
Дата обновления 16.05.2022 о 14:11:16
Порядок створення та державної реєстрації фермерського господарства регулюється Законом України "Про фермерське господарство", Цивільним та Господарським кодексами України, Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань". Важливою передумовою створення фермерського господарства є набуття права власності або права користування на земельну ділянку (ст. 8 ЗУ "Про фермерське господарство"), цільове призначення не обов'язково має бути "для ведення фермерського господарства".
При цьому законодавство дозволяє фермерські господарства як зі статусом юридичної особи, так і без такого. Якщо фермерське господарство створюється зі статусом юридичної особи, його установчим документом буде статут, а якщо без такого статусу - договір про створення сімейного фермерського господарства або декларація про створення сімейного фермерського господарства.
Як визначитися, чи потрібен фермерському господарству статус юридичної особи?
Як фермерські господарства зі статусом юридичної особи, так і фермерські господарства без такого статусу підлягають державній реєстрації, останні - як фізичні особи-підприємці. Порядок державної реєстрації фізичних осіб-підприємців є спрощеним у порівнянні з державною реєстрацією юридичних осіб, однак існують й інші фактори, які варто врахувати при прийнятті рішення, наприклад:
1) фермерське господарство-юридична особа несе відповідальність за своїми зобов'язаннями лише в межах вартості складеного капіталу, тоді як фізична особа-підприємець відповідає всім належним йому майном, у тому числі часткою у спільній сумісній власності подружжя, якщо фермер перебуває у зареєстрованому шлюбі або фактичних шлюбних відносинах, за виключенням майна, на яке не може бути звернене стягнення відповідно до закону;
2) незалежно від наявності статусу юридичної особи фермерські господарства можуть мати рахунки в банках, вступати у цивільно-правові, господарсько-правові договори, приймати на роботу найманих працівників;
3) відповідно до ч. 6 ст. 8-1 ЗУ "Про фермерські господарства", типова форма договору (декларації) про створення сімейного фермерського господарства затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики. Станом на сьогодні Міністерство аграрної політики та продовольства Украни ще не затвердило такі типові форми. Загалом це не заважає державній реєстрації фермерських господарств без статусу юридичної особи, однак існують поодинокі випадки відмови у державній реєстрації саме з причини відстуності затверджених типових форм.
Які документи потрібно готувати для створення та державної реєстрації фермерського господарства?
Для створення та державної реєстрації фермерського господарста зі статусом юридичної особи необхідно подати державному реєстратору такий перелік документів:
1) заява про державну реєстрацію створення юридичної особи (Форма 1);
2) оригінал АБО нотаріально засвідчена копія рішення засновника (якщо він один) або рішення засновників (ящо їх два або більше);
3) статут фермерського господарства;
4) нотаріально засвідчена копія паспорта бенефіціара (або поспаротів бенефіціарів, якщо їх декілька), у випадку, якщо паспорт у формі книжечки, а не ID-картки. УВАГА: навыть у випадку подання документів особисто єдиним бенефіціаром, нотаріально засвідчену копію паспорта все одно потрібно додати до пакету документів.
Для створення та державної реєстрації сімейного фермерського господарства без статусу юридичної особи необхідно подати державному реєстратору:
1) заяву про державну реєстрацію фізичної особи підприємцем (Форма 10);
2) нотаріально посвідчений договір про створення сімейного фермерського господарства (якщо засновників декілька) або декларацію про створення сімейного фермерського господарства (якщо фермерське господарство буде вестися одноосібно). На відміну від договору, декларація не підлягає обовязковому нотаріальному посвідченню;
3) якщо особа досягла 16-річного, але ще не досягла 18-річного віку, - нотаріально засвідчена письмова згода батьків (усиновлювачів) або піклувальника чи органу опіки та піклування.
ОПОДАТКУВАННЯ ФГ
-
Особливість ФГ полягає в тому, що їм надається додаткова державна підтримка в порядку, передбаченому Законом України «Про державну підтримку сільського господарства України». Разом із тим наразі відсутній детальний порядок, умови отримання такої державної підтримки, як і її зміст й обсяг.
-
Новоствореним ФГ у період становлення (перші три роки після його створення, а у трудонедостатніх населених пунктах - п'ять років), ФГ з відокремленими фермерськими садибами, ФГ, які провадять господарську діяльність та розташовані у гірських населених пунктах, на поліських територіях, визначених в установленому порядку Кабінетом Міністрів України, та іншим ФГ надається допомога за рахунок державного і місцевого бюджетів, у тому числі через Український державний фонд підтримки фермерських господарств.
Спрощена система оподаткування
-
Сімейні ФГ, організовані на основі діяльності фізичної особи-підприємця, у податкових відносинах не мають тих пільг, які мають фермерські господарства-юридичні особи. Так, наприклад, Податковим кодексом України передбачений спеціальний податковий режим для сільськогосподарських товаровиробників - спрощена система оподаткування платників податку 4 групи. Водночас Кодекс відносить до сільськогосподарських товаровиробників лише юридичних осіб (п.п. 14.1.235 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України (надалі ПК України або ПКУ)). Отже, ФГ, організовані на основі діяльності фізичної особи-підприємця, на цьому режимі перебувати не зможуть.
До 4 групи платників податків відносяться - сільськогосподарські товаровиробники, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків.
Новоутворені сільськогосподарські товаровиробники можуть бути платниками податку з наступного року, якщо частка сільськогосподарського товаровиробництва, отримана за попередній податковий (звітний) рік, дорівнює або перевищує 75 відсотків.
-
Об’єктом оподаткування для платників єдиного податку четвертої групи є площа сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень) та/або земель водного фонду (внутрішніх водойм, озер, ставків, водосховищ), що перебуває у власності сільськогосподарського товаровиробника або надана йому у користування, у тому числі на умовах оренди (п. 2921.1. ПКУ).
Базою оподаткування податком для платників єдиного податку четвертої групи для сільськогосподарських товаровиробників є нормативна грошова оцінка одного гектара сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного за станом на 1 січня базового податкового (звітного) року відповідно до порядку, встановленого ПК України (п. 2921.2. ПКУ).
Для платників єдиного податку четвертої групи розмір ставок податку з одного гектара сільськогосподарських угідь та/або земель водного фонду залежить від категорії (типу) земель, їх розташування та становить у певних відсотках бази оподаткування (п.293.9 ст.293 ПК України).
-
Платник єдиного податку 4 групи звільняється від сплати податку на прибуток. При цьому є платником інших податків/зборів.
-
ФГ, що здійснює діяльність у формі ФОП може бути платником єдиного податку 3 групи (5 % від доходу без сплати ПДВ або 3 % від доходу + ПДВ).
Податок на прибуток
-
Даний податок в розмірі 18% від прибутку сплачується:
- ФГ організовані на основі діяльності фізичної особи-підприємця, оскільки вони не можуть перебувати на спрощеній системі оподаткування;
- новоствореними ФГ зі статусом юридичної особи, оскільки вони можуть бути платниками податку на спрощеній системі оподаткування з наступного року, якщо частка сільськогосподарського товаровиробництва, отримана за попередній податковий (звітний) рік, буде дорівнювати або перевищувати 75 відсотків. При цьому, такі ФГ не сплачують податків передбачених для платників 4 групи, що перебувають на спрощеній системі оподаткування.
Податок на додану вартість
Сільгоспвиробники мають можливість зареєструватися у Реєстрі отримувачів державної дотації для розвитку сільського господарства. Щоб потрапити до Реєстру отримувачів державної дотації для сільгоспвиробників, останні мають відповідати наступним критеріям:
-
-
новоутворені сільськогосподарські виробники (які провадять господарську діяльність менш як 12 місяців) мають бути зареєстровані як суб’єкти господарювання, а питома вага вироблених товарів має бути розрахована протягом останніх 12 місяців за результатами кожного окремого звітного періоду;
-
до складу основної діяльності сільськогосподарського товаровиробника не включаються оподатковувані операції із постачання основних засобів, що перебували у складі його ОЗ не менше 12 послідовних звітних періодів сукупно, якщо такі операції не були постійними і не є окремим видом підприємницької діяльності сільськогосподарського виробника;
-
сільськогосподарський товаровиробник якого вже внесли до Реєстру отримувачів бюджетної дотації має щомісячно подавати контролюючому органу додаток до податкової декларації з податку на додану вартість, що передбачений пунктом 51.2 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
-
Бюджетна дотація виплачується товаровиробникам щомісяця з урахуванням вартості реалізованої продукції пропорційно частці сплаченої до бюджету суми податку на додану вартість за визначеними видами діяльності в загальній сумі сплати податку на додану вартість за умови, що такі товаровиробники не мають податкового боргу з податку на додану вартість на наступний день після граничного строку сплати такого податку за звітний період, за який надається бюджетна дотація.
Податок з доходів фізичних осіб
-
З метою здійснення господарської діяльності ФГ, йому необхідна земельна ділянка, яка переважно по договорам оренди отримується в користування від фізичних осіб. При цьому, ФГ виступає податковим агентом таких фізичних осіб, тобто, при виплаті фізичній особі орендної плати за земельну ділянку, ФГ зобов’язане утримати з такої орендної плати податок з доходів цієї фізичної особи (18 %) та перерахувати його в бюджет.
-
Крім того, ПДФО сплачується з виплаченої заробітної плати, чи виплати іншим фізичним особам, що сезонно виконували певні роботи.
Земельний податок
-
Об'єктами оподаткування земельним податком є:
-
земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні;
-
земельні частки (паї), які перебувають у власності.
Базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Ставка податку встановлюється у розмірі не більше 12 відсотків від їх нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб’єктів господарювання (крім державної та комунальної форми власності).
-
Не сплачується земельний податок за земельні ділянки сільськогосподарських підприємств усіх форм власності та фермерських (селянських) господарств, зайняті молодими садами, ягідниками та виноградниками до вступу їх у пору плодоношення, а також гібридними насадженнями, генофондовими колекціями та розсадниками багаторічних плодових насаджень (п.п.283.1.5 п.283.1 ст.283 ПК України).
Єдиний соціальний внесок
-
Становить 22% за кожного працівника
Військовий збір
-
Крім того, громадяни платять військовий збір, який становить 1,5% від заробітної плати.
Нормативно-правове регулювання:
Прочитати:
Чи потрібно переоформлювати договори оренди, укладені з головою ФГ?
Только авторизованные пользователи могут оставлять комментарии!